بهبود مدل موتور جریان مستقیم آهنربای دائم جاروبک‌دار برای تخمین سرعت بدون سنسور در خودرو

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی برق، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد، تیم تحقیق و توسعه، شرکت صنایع تولیدی کروز، تهران، ایران

چکیده

موتورهای جریان مستقیم جاروبک‌دار آهنربای دائم به علت قیمت کم و همچنین کنترل ساده در بخش‌های مختلف خودرو مانند پنجره‌های برقی، سیستم تهویه، کنترل آینه‌ها و ... استفاده می‌شوند. تخمین دقیق سرعت و موقعیت بدون سنسور موتورهای مورد استفاده در این کاربردها یکی از موضوعاتی است که مورد توجه سازندگان خودرو و پژوهشگران قرار گرفته است. این کار معمولا با استفاده از تشخیص نوسان‌های جریان آرمیچر انجام می‌گیرد. ازاین‌رو در این مقاله سعی شده است مدلی ارائه شود تا امکان پیش‌بینی دقیق رفتار این موتورها در محاسبه نوسان‌های جریان را داشته باشد. برای اینکار ضمن بررسی مدل‌های توسعه داده شده، با اصلاح آزمایش‌های مورد نیاز جهت تعیین پارامترهای مدل و همچنین در نظر گرفتن اثر گشتاور دندانه در آن، دقت مدل بهبود داده شده است. در بخش‌های مختلف برای انجام بررسی و همچنین تایید عملکرد مدل بهبود داده شده، از نتایج شبیه‌سازی اجزای محدود یک موتور نمونه استفاده شده است. مقایسه نتایج مدل پیشنهادی با مدل‌های قبلی و همچنین شبیه‌سازی اجزای محدود تایید کننده عملکرد مدل پیشنهادی است.

کلیدواژه‌ها


Smiley face

[1]    P. Radcliffe, and D. Kumar, “Sensorless speed measurement for brushed DC motors, ” IET Power Electron., vol. 8, no. 11, pp. 2223-2228, 2015.
[2]    E. Vazquez-Sanchez, J. Sottile, and J. Gomez-Gil, “A Novel Method for Sensorless Speed Detection of Brushed DC Motors,” Appl. Sci., vol. 7, no. 1, pp. 1-15, 2017.
[3]    J. P. Whinnery, “Motor speed-based anti-pinch control apparatus and method with rough road condition detection and compensation,” U.S. Patent, no. WO2003102338A2, Jan. 13, 2004.
[4]    M. G. Kliffken, H. Becker, H. Lamm, H. Prüsell, and J. Wolf, “Obstacle Detection for Power-Operated Window-Lift and Sunroof Actuation Systems”, SAE Tech. Paper Series, pp. 1-10, 2001.
[5]    W. Ra, H. Lee, J. B. Park, and T. Yoon, “Practical Pinch Detection Algorithm for Smart Automotive Power Window Control Systems,” IEEE Trans. Ind. Electron., vol. 55, no. 3, pp. 1376-1384, March 2008.
[6]    Y. Wang and Y. Qiu, “A Low Cost Anti-Pinch Control System for Electrical Window,” in Int. Conf. Inf. Comput., pp. 385-387, 2011.
[7]    Y. Zhang, Y. Zhang, Z. Ai, and Y. Feng, “Study on Electric Sunroof Pinch Detection of Cars Based on Model Reference Adaptive Cholesky Decomposition Filter,” IEEE Trans. Transp. Electrif., vol. 4, no. 1, pp. 190-201, March 2018.
[8]    W. Ra, H. Lee, T. Yoon and J. Park, “Real-Time Robust Pinch Detection Algorithm for Automobile Applications,” in IEEE Intell. Transp. Syst. Conf. (ITSC), pp. 325-330, 2006.
[9]    Y. Xu, C. Li and F. Chen, “A Design of Window Lifter System Based on Current Detection,” in Chin. Autom. Congr. (CAC), pp. 813-817, 2019.
[10]  M. Vidlak, P. Makys and M. Stano, “Comparison between model based and non-model based sensorless methods of brushed DC motor,” in Transp. Res. Proc., vol. 55, pp. 911-918, 2021.
[11]  Q. Zhang, B. Wen, and Y. He, “Rotational speed monitoring of brushed DC motor via current signal,” Measurement, vol. 184, pp. 1-11, 2021.
[12]  J. M. Knezevi, “Low-Cost Low-Resolution Sensorless Positioning of DC Motor Drives for Vehicle Auxiliary Applications,” IEEE Trans. Veh. Technol., vol. 62, no. 9, pp. 4328-4335, 2013.
[13]  E. Vazquez-Sanchez, J. Gomez-Gil, J. C. Gamazo-Real, and J. F. Diez-Higuera, “A New Method for Sensorless Estimation of the Speed and Position in Brushed DC Motors Using Support Vector Machines,” IEEE Trans. Ind. Electron., vol. 59, no. 3, pp. 1397-1408, March 2012. 
[14]  F. Genduso, R. Miceli, C. Rando, and G. R. Galluzzo, “Back EMF sensorless-control algorithm for high-dynamic performance PMSM,” IEEE Trans. Ind. Electron., vol. 57, no. 6, pp. 2092–2100, Jun. 2010. 
[15]  K. Ohishi, Y. Nakamura, Y. Hojo, and H. Kobayashi, “High-performance speed control based on an instantaneous speed observer considering the characteristics of a DC chopper in a low speed range,” Electr. Eng. Jpn., vol. 130, no. 3, pp. 77-87, Feb. 2000.
[16]  “TIDA-01421: Automotive Brushed-Motor Ripple Counter Reference Design for Sensorless Position Measurement,” Texas Instruments, 2018. [Online]. Available: https://www.ti.com/tool/TIDA-01421.
[17]  A. Abacan, M. L. Canada and M. Gomez, “Sensorless Position Control of Brushed DC Motor Using Ripple Counting Technique,” Microchip Technology Inc., 2019. [Online]. Available: http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/Sensorless-PositionControl-of-Brushed-DC-Motor-Using-Ripple-Counting-Technique-00003049A.pdf.
[18]  M. Vidlak, L. Gorel, P. Makys, and M. Stano, “Sensorless Speed Control of Brushed DC Motor Based at New Current Ripple Component Signal Processing,” Energies., vol. 14, no. 17, pp. 1-25, 2021.
[19]  P. C. Sen, Principles of Electric Machines and Power Electronics, 3rd ed., USA: Wiley, 2013.
[20]  H. Saneie, and Z. Nasiri-Gheidari, “Performance Analysis of Outer-Rotor Single-Phase Induction Motor Based on Magnetic Equivalent Circuit,” IEEE Trans. Ind. Electron., vol. 68, no. 2, pp. 1046-1054, Feb. 2021.
[21] S. T. Boroujeni, and M. H. Hajjare, “Optimization of Cogging Torque in Surface Mounted PM Machines using PM Segmetation,” J. Appl. Electromagn., vol. 2, no. 4, pp. 31-38, 2016 (In Persian).