پیش بینی و ارزیابی رفتار لرزشی موتور سوییچ رلوکتانس به روش تحلیل مودال

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری/دانشکده فنی دانشگاه شهرکرد

2 هیات علمی گروه برق دانشگاه شهرکرد

3 دانشگاه شهرکرد/استاد

چکیده

در پژوهش پیش رو، یک روش تحلیلی برای ارزیابی رفتار لرزشی ماشین سوئیچ رلوکتانس ارائه شده است. هندسه ی ماشین، ضریب سختی، آرایش سیم پیچی و شکل موج جریان فازها به عنوان ورودی مدل در نظر گرفته شده اند. در گام نخست با استفاده از یک مدل ساده تحلیلی مکانیکی، فرکانس های طبیعی مودهای لرزشی استاتور به دست آمده‌اند. درگام دوم با حل معادلات مشتق جزیی پواسون و لاپلاس حاکم بر ماشین و استفاده از روش زیردامنه، مولفه های شعاعی و مماسی چگالی شار فاصله هوایی محاسبه شده و با استفاده از روابط تنش ماکسول، توزیع مکان-زمان موج فشار مغناطیسی اعمال شده به سطح درونی استاتور به دست آمده است. سپس با استفاده از تبدیل فوریه سریع، طیف فرکانسی فشار مغناطیسی به دست آمده در هریک از مودهای مکانیکی مشخص شده و فاصله آنها با فرکانسهای طبیعی محاسبه شده از مدل مکانیکی تعیین می شود. از این معیار به عنوان یک نمایه از کارکرد بدون لرزش ماشین استفاده شده است. مدل های الکترومغناطیسی و مکانیکی ارائه شده، توسط روش اجزای محدود تایید شده‌اند. با استفاده از مدل ارائه شده می‌توان به سادگی سرعت  بحرانی که در آن لرزش‌های مکانیکی دچار تشدید می‌شوند را به دست آورد. همچنین با استفاده از مدل ارائه شده چگونگی اثرگذاری بار ماشین در لرزش ایجاد شده بررسی شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analytical Investigation of Vibration in Switched-reluctance Machines Using Modal Analysis

نویسندگان [English]

  • omid Naderi Samani 1
  • Samad Taghipour Boroujeni 2
  • Abdoreza Rabiee 3
1 PhD student/Shahrekord Univ.
2 Engineering Dep. Of Shahrekord Univ.
3 Engineering Dep. of Shahrekord Univ.
چکیده [English]

Abstract: In the presented work, a procedure is proposed for vibration analysis in the switched reluctance machines. The machine geometry, mechanical properties of the used materials, stator winding configuration, and the current waveforms are considered as the model input variables. The mechanical natural frequencies are computed using a simple mechanical model. The stator bore magnetic stress is obtained as a function of time and space by using Maxwell’s stress tensor. The required flux density components are obtained by developing an analytical model based on sub-domain analysis. Applying fast Fourier transformation on the computed magnetic stress function, the spectrums of the mechanical modes are obtained and it is found that how they are far from the obtained natural mechanical frequencies. This index is used as a criterion for electromagnetic vibrations. The mechanical and electromagnetic models are verified by means of finite element analysis. Using the developed model, the critical speed values with mechanical resonance are obtained. In addition, using the developed model the effect of the machine load on the mechanical vibrations is investigated.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Vibration
  • Analytical modeling-mechanical
  • natural frequency
  • sub-domain analysis
  • modal analysis
  • finite element analysis
دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 28
بهار و تابستان
مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 09 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 10 تیر 1402
  • تاریخ پذیرش: 21 تیر 1403
  • تاریخ انتشار: 01 مرداد 1403