تحلیل و شبیه‌سازی تولید بار الکترواستاتیک بر روی مخازن و مجاری سوخت هواگردها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه صنعتی مالک اشتر-تهران-ایران

2 دانشگاه صنعتی مالک اشتر

چکیده

بر اثر حرکت جریان سیال در مخازن و مجاری سوختی بار الکتریکی در سیال و سطح مشترک آن با مجاری بوجود می‌آید. در صورت تخلیه این بارهای الکتریکی، مخازن و مجاری سوختی مورد تهدید قرار می‌گیرند؛ زیرا اگر انرژی تخلیه الکترواستاتیک از حداقل انرژی قابل اشتعال سوخت بیشتر شود می‌تواند منجر به شعله‌ور شدن سوخت و انفجار مخازن یا مجاری گردد. در این مقاله اثر لوله‌های رسانا و عایق، سرعت حرکت سیال و شعاع لوله‌ها در تولید بار الکترواستاتیک تحلیل و بررسی می‌شود. در جریان آرام سیال، همیشه بار الکتریکی تولید شده نسبت به جریان آشفته کمتر است. سرعت حرکت سیال هر چه بیشتر باشد آشفتگی بیشتری در لوله رخ می دهد. نتایج نشان می‌دهد در حالت جریان آرام، جریان الکتریکی تولیده شده تقریبا dBA 250 آمپر از جریان آشفته کمتر است. بررسی‌ها روی مخازن هنگام سوخت‌گیری نشان می‌دهد بار الکتریکی تجمع‌یافته در محور مرکزی مخزن استوانه‌ای بیشینه بوده و با پر شدن مخزن میزان بار افزایش می‌یابد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis and simulation of electrostatic charge production on the airplanes fuel tanks and pipes

نویسندگان [English]

  • seyed mohammad javad razavi 1
  • morteza shariatifar 2
  • mohsen roodbari 2
  • Reza Toreinia 2
1 Faculty of Electrical & Computer Engineering, Malek Ashter University of Technology, Iran
2 Malek-Ashtar University of Technology
چکیده [English]

Due to fluid movement in fuel pipes and tanks, the electric charge will emerge in the fluid and its common surface with the pipes. As these charges become discharged the tanks and pipes are threatened; because the discharge energy becomes more than the lowest required energy of the fuel explosion and can lead to the fuel flaming and the explosion of tanks and tubes. In this article, the effect of the conductive and insulator pipes, the fluid velocity, and the pipe radius in the production of electric charge have been analyzed and studied. Always, in the calm fluid current, the produced electric charge is lesser than the turbulent fluid current counterparts. With more velocity of the fluid, the turbulent will become more occurred The results show that in the state of calm flow, the generated electric current is almost 250 dBA lower than the turbulent flow. Studies on the tanks during fueling show that accumulated electric charge has its maximum at the central axis and the charge is increasing with the filling of the tank.

کلیدواژه‌ها [English]

  • fuel tank
  • fuel ducts
  • electrostatic charge
  • airplane
دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 28
بهار و تابستان
مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 11 فروردین 1403
  • تاریخ بازنگری: 30 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 19 تیر 1403
  • تاریخ انتشار: 01 مرداد 1403