جانمایی تخلیه کننده کرونا میدان‌تهی بر روی هواپیمای فرضی مبتنی بر شبیه‌سازی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد ،دانشگاه صنعتی مالک اشتر،تهران،ایران

2 دانشیار ،دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران،ایران

3 پژوهشگر،دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران

چکیده

تجمع و تخلیه الکتریسته ساکن روی بدنه هواپیمای در حال پرواز اجتناب‌ناپذیر بوده که موجب ایجاد تداخل بر روی سیستم‌های مخابراتی، راداری و مکان‌یابی هواپیما می‌شود. یکی از روشهای پرکاربرد و موثر در برابر این پدیده استفاده از تخلیه‌کننده‌های میدان‌تهی می‌باشد. در این مقاله نرخ بار الکتریکی تجمع‌یافته بر روی هواپیما به صورت جریان الکتریکی با استفاده از روابط تجربی محاسبه شده است. با تحلیل حالت گذرای میدان الکتریکی روی بدنه هواپیما، نقاطی که زودتر به سطح آستانه کرونا می‌رسند به عنوان نقاط نصب تخلیه کننده انتخاب شده‌اند. با پیاده‌سازی ساختار تخلیه‌کننده میدان‌تهی در نرم‌افزار و نصب آن در نقاط انتخاب-شده، میزان نویز ناشی از تخلیه کرونا به اندازه 32 دسیبل کاهش می‌یابد. نتایج حاصل از شبیه‌سازی‌های انجام‌شده، با نتایج تجربی گزارش شده در مراجع همخوانی دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Simulation-Based Placement of Null-field Corona Discharger on a Hypothetical Aircraft

نویسندگان [English]

  • Hossein Moradi 1
  • seyed mohammad javad razavi 2
  • Reza Toreinia 3
1 Master's student, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran
3 Researcher., Malek Ashtar University of Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]

The accumulation and discharge of static electricity on the body of an aircraft in flight is inevitable which leads to interference in communication, Radar, and localizing systems of the aircraft. One of the more applicable and effective methods against this phenomenon is using a null-field static discharger. In this article, the amount of charging current injected into the airfoil has been calculated with empirical formulas. With the electrical field transient analysis on the aircraft body, the points that reach the corona threshold beforehand have been adopted as the discharger mounting areas. By implementing the structure of the null-field static discharger in the software and mounting it in the adopted points, the corona noise is reduced by 32 dB. The simulation results are justified by the experimental results of the references.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Static charge accumulation
  • Corona discharge
  • Null-field discharger
  • Corona discharger placement

Smiley face

دوره 12، شماره 1 - شماره پیاپی 28
بهار و تابستان
مرداد 1403
  • تاریخ دریافت: 01 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 21 خرداد 1402
  • تاریخ پذیرش: 07 تیر 1402
  • تاریخ انتشار: 01 مرداد 1403