طراحی و ساخت شارژ بدون سیم با استفاده از جبرانساز LCC-S با قابلیت استفاده در وسایل نقلیه زیر سطحی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین (ع)، تهران، ایران

2 دانشجو کارشناسی ارشد دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران

3 دانشیار، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران ، ایران

4 دانشجوی دکتری، دانشگاه جامع امام حسین،تهران،ایران

چکیده

در این پژوهش به بررسی شبکه‌های جبران‌ساز SS و LCC-S در مدار انتقال توان بدون‌سیم پرداخته شده است. رابطه میان ضریب تزویج با قطر پدهای دایره‌ای و یافتن مقدار ضریب تزویج مناسب برای انتقال توان با بیشینه بازده و کمینه تغییر توان با جبران‌سازهای منتخب مورد پژوهش قرار گرفت. فاصله هوایی در انتقال توان، رابطه عکس با ضریب تزویج دارد. پد دایره‌ای نسبت به تغییر ضریب تزویج حساسیت بالایی دارد. فاصله هوایی و عدم همپوشانی کامل دو پد سبب کاهش بازده و توان انتقالی می‌گردد. لذا برای اطمینان‌پذیری از کارایی مدار در مناسب-ترین حالت، شبکه‌های جبران‌ساز متفاوت از نظر تغییرات بازده و توان، تغییرات ولتاژ و جریان خروجی، وابستگی به ضریب تزویج و درجه آزادی برای اعمال محدودیت‌ها مورد بررسی قرار گرفتند. در این تحقیق، به بهبود عملکرد انتقال توان بدون‌سیم با توان kW 3 پرداخته می‌شود. در نتیجه موجب بهبود بازده مبدل و کاهش تغییرات لحظه‌ای جریان و ولتاژ گردید. نتایج با استفاده از نرم‌افزار PSIM، بررسی و مورد تایید قرار گرفته است. برای تایید طراحی و نتایج شبیه‌سازی، یک نمونه W 120 با جبران‌ساز LCC-S شبیه‌سازی و ساخته شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Design and Fabrication of Wireless Charging Using LCC-S Compensator for Use in Subsurface Vehicles

نویسندگان [English]

  • Abolfazl Nasiri 1
  • saeed Riahy 2
  • Reza Hahmaram 3
  • Hossein Molaei 4
1 Assistant Professor, Imam Hussein (AS) Guards Officer Training and Training University, Tehran, Iran
2 Master's student, Imam Hussein (AS) University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Imam Hossein (AS) University, Tehran, Iran
4 PhD student, Imam Hossein University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In this study, the SS and LCC-S compensating networks in the wireless power transmission circuit have been investigated. The relationship between coupling coefficient and diameter of circular pads and finding the appropriate coupling coefficient for power transfer with maximum and minimum power change with selected compensators was investigated. The aerial distance in power transmission has an inverse relationship with the coupling coefficient. The circular pad is highly sensitive to changes in the coupling coefficient. The aerial distance and the lack of complete overlap of the two pads reduce the efficiency and transmission power. Therefore, in order to ensure the efficiency of the circuit in the most appropriate case, different compensatory networks were investigated in terms of efficiency and power changes, voltage and output current changes, dependence on coupling coefficient and degree of freedom for imposing limitations. In this study, the performance of wireless power transmission with a power of 3 kW is improved. As a result, it improved the efficiency of the converter and reduced the instantaneous changes in current and voltage. The results have been reviewed and confirmed using PSIM software. To confirm the design and simulation results, a 120 W prototype was simulated and constructed with an LCC-S compensator.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Induction Power Transmission
  • Wireless Power Transmission
  • Compensatory Network

Smiley face

 


مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 22 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 23 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 17 اسفند 1403
  • تاریخ پذیرش: 14 اردیبهشت 1404
  • تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1404