تحلیل و بهینه‌سازی گیربکس‌های مغناطیسی سه سرعتِ هم‌محور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران

2 استادیار،گروه برق، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه برق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان، آشتیان، ایران

چکیده

در این مقاله ضمن معرفی گیربکس مغناطیسی سه سرعتِ هم‌محور، تأثیر ساختار هندسی بر روی گشتاور و چگالی شار مماسی و شعاعی بررسی‌شده است. با توجه به این‌که در بیشتر پروژه‌های ساخت، میل به ساختارهای مستطیلی و ذوزنقه‌ای شکل به‌علت راحتی کار بالا است، در این مقاله ساختار مستطیلی و ذوزنقه‌ای شکل گیربکس‌های مغناطیسی سه سرعتِ معرفی شد و سپس این گیربکس‌ها به روش اجزاء محدود، با گیربکس‌های مغناطیسی هلالی شکل مقایسه شدند. در این مقایسه نشان داده شد که گیربکس‌های مغناطیسی مستطیلی شکل از نظر چگالی شار لبه‌ها و گوشه‌ها با گیربکس‌های مغناطیسی هلالی شکل، تفاوت چندانی ندارند، اما توزیع چگالی شار در ساختار گیربکس مغناطیسی مستطیلی شکل، به‌علت متغیر بودن فاصله هوایی ما بین رتور میانی و مدولاتورها مطلوب‌تر است و نوسان کمتری در توزیع چگالی شار شعاعی و مماسی دارد اما ساختار ذوزنقه‌ای شکل هم از نظر توزیع چگالی شار و هم از نظر گشتاور نسبت به ساختار هلالی دارای عملکرد نامطلوبی است. در پایان ساختار هلالی شکل ساخته شد و نتایج تجربی نشان داد که این ساختار در گیربکس‌های مغناطیسی سه سرعتِ مورد تائید می‌باشد و دارای عملکرد بهتری نسبت به سایر ساختارها در گیربکس مغناطیسی است.

کلیدواژه‌ها


[1]           N. Niguchi and K. Hirata, “Cogging torque analysis of magnetic gear,” IEEE transactions on industrial electronics, vol. 59, no. 5, pp. 2189-2197, 2011.##
[2]           K. Atallah and D. Howe, “A novel high-performance magnetic gear,” IEEE Transactions on magnetics, vol. 37, no. 4, pp. 2844-2846, 2001.##
[3]           P. O. Rasmussen, T. O. Andersen, F. T. Jorgensen, and O. Nielsen, “Development of a high-performance magnetic gear,” IEEE transactions on industry applications, vol. 41, no. 3, pp. 764-770, 2005.##
[4]           K. Chau,D. Zhang, J. Jiang, C. Liu, and Y. Zhang, “Design of a magnetic-geared outer-rotor permanent-magnet brushless motor for electric vehicles,” IEEE transactions on magnetics, vol. 43, no. 6, pp.         2504-2506, 2007.##
[5]           H.-S. Yan and Y.-C. Wu, “A novel design of a brushless dc motor integrated with an embedded planetary gear train,” pp. 29-36, 2005.##
[6]           T. Lubin, S. Mezani, and A. Rezzoug, “Analytical computation of the magnetic field distribution in a magnetic gear,” IEEE Transactions on magnetics, vol. 46, no. 7, pp. 2611-2621, 2010.##
[7]           L. Jing, L. Liu, M. Xiong, and D. Feng, “Parameters analysis and optimization design for a concentric magnetic gear based on sinusoidal magnetizations,” IEEE Transactions on Applied superconductivity, vol. 24, no. 5, pp. 1-5, 2014.##
[8]           L. Yong, X. Jingwei, P. Kerong, and L. Yongping, “Principle and simulation analysis of a novel structure magnetic gear,” pp. 3845-3849, 2008.##
[9]           N. W. Frank and H. A. Toliyat, “Gearing ratios of a magnetic gear for marine applications,” pp. 477-481, 2009.##
[10]         D. Evans and Z. Zhu, “Influence of design parameters on magnetic gear's torque capability,” pp. 1403-1408, 2011.##
[11]         M. Filippini, P. Alotto, G. Glehn, and K. Hameyer, “Magnetic transmission gear finite element simulation with iron pole hysteresis,” Open Physics, vol. 16, no. 1, pp. 105-110, 2018.##
[12]         D. Zhu, F. Yang, Y. Du, F. Xiao, and Z. Ling, “An axial-field flux-modulated magnetic gear,” IEEE Transactions on Applied Superconductivity, vol. 26, no. 4, pp. 1-5, 2016.##
[13]         K. Uppalapati, J. Kadel, J. Wright, K. Li, W. Williams, and J. Bird, “A low assembly cost coaxial magnetic gearbox,” pp. 1-6, 2016.##
[14]         K. Atallah, S. Calverley, and D. Howe, “Design, analysis and realisation of a high-performance magnetic gear,” IEEE Proceedings-Electric Power Applications,vol. 151, no. 2, pp. 135-143, 2004.##
دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 22
شماره پیاپی 22، دوفصلنامه بهار و تابستان
اردیبهشت 1400
صفحه 27-34
  • تاریخ دریافت: 24 فروردین 1399
  • تاریخ بازنگری: 28 تیر 1399
  • تاریخ پذیرش: 28 آبان 1399