تحلیل و بهینه‌سازی گیربکس‌های مغناطیسی سه سرعتِ هم‌محور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران، ایران

2 استادیار،گروه برق، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه برق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد آشتیان، آشتیان، ایران

چکیده

در این مقاله ضمن معرفی گیربکس مغناطیسی سه سرعتِ هم‌محور، تأثیر ساختار هندسی بر روی گشتاور و چگالی شار مماسی و شعاعی بررسی‌شده است. با توجه به این‌که در بیشتر پروژه‌های ساخت، میل به ساختارهای مستطیلی و ذوزنقه‌ای شکل به‌علت راحتی کار بالا است، در این مقاله ساختار مستطیلی و ذوزنقه‌ای شکل گیربکس‌های مغناطیسی سه سرعتِ معرفی شد و سپس این گیربکس‌ها به روش اجزاء محدود، با گیربکس‌های مغناطیسی هلالی شکل مقایسه شدند. در این مقایسه نشان داده شد که گیربکس‌های مغناطیسی مستطیلی شکل از نظر چگالی شار لبه‌ها و گوشه‌ها با گیربکس‌های مغناطیسی هلالی شکل، تفاوت چندانی ندارند، اما توزیع چگالی شار در ساختار گیربکس مغناطیسی مستطیلی شکل، به‌علت متغیر بودن فاصله هوایی ما بین رتور میانی و مدولاتورها مطلوب‌تر است و نوسان کمتری در توزیع چگالی شار شعاعی و مماسی دارد اما ساختار ذوزنقه‌ای شکل هم از نظر توزیع چگالی شار و هم از نظر گشتاور نسبت به ساختار هلالی دارای عملکرد نامطلوبی است. در پایان ساختار هلالی شکل ساخته شد و نتایج تجربی نشان داد که این ساختار در گیربکس‌های مغناطیسی سه سرعتِ مورد تائید می‌باشد و دارای عملکرد بهتری نسبت به سایر ساختارها در گیربکس مغناطیسی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Analysis and optimization of Triple-speed Coaxial Magnetic Gears

نویسندگان [English]

  • A. Moghimi 1
  • M. Hosseini Aliabadi 2
  • H. Feshki Farahani 3
1 PhD student, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Electrical Engineering, Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Electrical Department, Islamic Azad University, Ashtian Branch, Ashtian, Iran
چکیده [English]

Besides introducing the triple-speed coaxial magnetic gear, the paper studies the influence of the geometric structure on torque and tangential and radial flux density. As rectangular and trapezoidal structures are more welcomed in most projects thanks to their ease of use, the present paper also introduces triple-speed coaxial magnetic gears with rectangular and trapezoidal structures. Then these gears are compared with           crescent-shaped magnetic gear using the finite element method. The comparison shows that rectangular magnetic gears are not much different from crescent-shaped gears in terms of the flux density on the edges and corners. However, flux density distribution is more desirable in the former as the air gap between the middle rotor and modulators is variable, and less oscillation is experienced considering tangent and radial flux density distributions. Nonetheless, the trapezoidal structure presents unsatisfactory performance in comparison to the crescent-shaped structure in terms of flux density distribution and torque. An experimental crescent-shaped magnetic gear was built. The obtained results prove the validity of the use of this structure in triple-speed coaxial magnetic gears and the high performance of it compared to other structures used in magnetic gears.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rectangular Structure
  • Trapezoidal Structure
  • Magnetic Gear
  • Finite Element Method
  • Crescent-Shaped Structure
  • Triple-speed Coaxial
[1]           N. Niguchi and K. Hirata, “Cogging torque analysis of magnetic gear,” IEEE transactions on industrial electronics, vol. 59, no. 5, pp. 2189-2197, 2011.##
[2]           K. Atallah and D. Howe, “A novel high-performance magnetic gear,” IEEE Transactions on magnetics, vol. 37, no. 4, pp. 2844-2846, 2001.##
[3]           P. O. Rasmussen, T. O. Andersen, F. T. Jorgensen, and O. Nielsen, “Development of a high-performance magnetic gear,” IEEE transactions on industry applications, vol. 41, no. 3, pp. 764-770, 2005.##
[4]           K. Chau,D. Zhang, J. Jiang, C. Liu, and Y. Zhang, “Design of a magnetic-geared outer-rotor permanent-magnet brushless motor for electric vehicles,” IEEE transactions on magnetics, vol. 43, no. 6, pp.         2504-2506, 2007.##
[5]           H.-S. Yan and Y.-C. Wu, “A novel design of a brushless dc motor integrated with an embedded planetary gear train,” pp. 29-36, 2005.##
[6]           T. Lubin, S. Mezani, and A. Rezzoug, “Analytical computation of the magnetic field distribution in a magnetic gear,” IEEE Transactions on magnetics, vol. 46, no. 7, pp. 2611-2621, 2010.##
[7]           L. Jing, L. Liu, M. Xiong, and D. Feng, “Parameters analysis and optimization design for a concentric magnetic gear based on sinusoidal magnetizations,” IEEE Transactions on Applied superconductivity, vol. 24, no. 5, pp. 1-5, 2014.##
[8]           L. Yong, X. Jingwei, P. Kerong, and L. Yongping, “Principle and simulation analysis of a novel structure magnetic gear,” pp. 3845-3849, 2008.##
[9]           N. W. Frank and H. A. Toliyat, “Gearing ratios of a magnetic gear for marine applications,” pp. 477-481, 2009.##
[10]         D. Evans and Z. Zhu, “Influence of design parameters on magnetic gear's torque capability,” pp. 1403-1408, 2011.##
[11]         M. Filippini, P. Alotto, G. Glehn, and K. Hameyer, “Magnetic transmission gear finite element simulation with iron pole hysteresis,” Open Physics, vol. 16, no. 1, pp. 105-110, 2018.##
[12]         D. Zhu, F. Yang, Y. Du, F. Xiao, and Z. Ling, “An axial-field flux-modulated magnetic gear,” IEEE Transactions on Applied Superconductivity, vol. 26, no. 4, pp. 1-5, 2016.##
[13]         K. Uppalapati, J. Kadel, J. Wright, K. Li, W. Williams, and J. Bird, “A low assembly cost coaxial magnetic gearbox,” pp. 1-6, 2016.##
[14]         K. Atallah, S. Calverley, and D. Howe, “Design, analysis and realisation of a high-performance magnetic gear,” IEEE Proceedings-Electric Power Applications,vol. 151, no. 2, pp. 135-143, 2004.##
دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 22
شماره پیاپی 22، دوفصلنامه بهار و تابستان
اردیبهشت 1400
صفحه 27-34
  • تاریخ دریافت: 24 فروردین 1399
  • تاریخ بازنگری: 28 تیر 1399
  • تاریخ پذیرش: 28 آبان 1399
  • تاریخ انتشار: 01 اردیبهشت 1400